Endometriose Stichting winnaar vakjuryprijs NRC Charity Awards

03aug18-caendometriosestichting6-1

De Endometriose Stichting heeft de vakjuryprijs van de NRC Charity Awards gewonnen. Dat heeft de jury op 28 augustus bekendgemaakt in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. De stichting had volgens de jury de beste advertentie van alle deelnemende goede doelen.

Prijs

De Endometriose Stichting wint een dubbele advertentiepagina in NRC Handelsbladen nrc.next met een mediawaarde van 50.300 euro en een online campagne ter waarde van 15.000 euro. Ook mag de stichting de advertentie op andere manieren inzetten. Vakjuryvoorzitter Peter Vandermeersch, tevens hoofdredacteur van NRC, zegt: “Deze advertentie heeft enorme stopping power. Het trekt de aandacht, maar schreeuwt niet.”

Aandacht

Het winnen van deze award is weer een belangrijke stap voor de Endometriose Stichting. “Op deze manier kunnen we nóg meer aandacht krijgen voor de menstruatie en erop hameren dat menstruatieklachten niet normaal zijn. Klachten kunnen namelijk een symptoom zijn van endometriose. Dat is een aandoening waarbij weefsel dat lijkt op baarmoederslijmvlies buiten de baarmoederholte groeit en daardoor klachten veroorzaakt, “aldus Bianca de Bie, voorzitter van de Endometriose Stichting. “We zijn dan ook heel trots op de ontwerpers van de advertentie, Donja van der Stelt en Roxanne Enkelaar beiden studenten van de Willem de Kooning Academie.

GirlsTalk.Period!

De winnende advertentie is onderdeel van het project  GirlsTalk.Period!, Een landelijke voorlichtingscampagne aan jongeren op middelbare scholen dat gerund wordt door vrijwilligers van de Endometriose Stichting. Het is belangrijk om deze relatief onbekende aandoening meer onder de aandacht te krijgen, zodat op tijd ingegrepen kan worden en  onnodige gezondheidsschade voorkomen kan worden. Daarom wordt er bijvoorbeeld op 8 september door een grote groep gynaecologen van  Eindhoven naar Maastricht gefietst om geld in te zamelen. Op 20 september wandelt een groep vrouwen de Dam tot Dam loop. Beide projecten hebben als doel aandacht te vragen en geld in te zamelen.